Redacteur geestelijk leven van de Leeuwarder Courant

.

vrijdag 21 november 2008

Screentest

Mijn jongste broer werkt bij de commerciƫle omroep en heeft mij uitgenodigd/uitgedaagd om mee te doen aan een zogenaamde pilot (proefopname) van een nieuw programma. In de nieuwe show moeten steeds twee mensen een kort betoog houden. Wie de meeste toehoorders op zijn hand krijgt, heeft de ronde gewonnen.
Achter de uitnodiging kwam ook een screentest vandaan en die heb ik nu net achter de rug, op het kantoor van Talpa. Ik moest me allereerst voor de camera voorstellen. Lekkere vraag van mijn broer: ,,Hebben mensen recht op jouw mening?’’ Tjonge, tja. Geen idee meer wat ik daar uiteindelijk op geroepen heb.

Ik moest ook een paar korte betogen houden. Op twee kon ik me voorbereiden. Eentje had als vraag: het kabinet heeft een meevaller van €1 miljard. Waar kan men dit geld volgens jou het beste aan besteden? Toen ik dat las, wist ik - geconditioneerd als ik ben - direct welk doel ik zou kiezen: het onderhoud van de kerkgebouwen in Nederland.
De komende tien jaar, zette ik dus voor de camera uiteen, zullen naar schatting tweeduizend kerken hun functie verliezen. Een groot deel daarvan zal uit arrenmoede worden gesloopt. Veel andere gebouwen kunnen door de kerken niet meer goed worden onderhouden. Willen we als samenleving die mooie kerktoren om de hoek redden, dan zal dat wel iets moeten kosten.

Ik voerde ook aan dat het misschien veel geld lijkt, maar niet meer dan een leuke tegemoetkoming is voor de inspanning van de kerken. En daarbij noemde ik een deze zomer gepubliceerd onderzoek naar het maatschappelijk rendement van de kerken in Rotterdam. Zij besparen de lokale overheid jaarlijks tussen de €110 en €133 miljoen met onder meer hun maatschappelijke zorg en hulpverlening. Wanneer je dit gegeven loslaat op de landelijke kerken, dan praten we over een inzet die vele miljarden waard is.
Mijn broer en zijn collega achter de camera hoorden mij welwillend aan. ,,Klaar!’’ Hoogste tijd voor de lunch. We hadden het er nog even over dat het voor zo’n programma nodig is dat je je verplaatst in de ‘gemiddelde’ Nederlander en wat die belangrijk vindt. Ik realiseerde me dat als je echt in zo’n spelshow wilt winnen, je bij zo'n vraag een ander - zoals het nu heet - sexyer doel moet kiezen.