Redacteur geestelijk leven van de Leeuwarder Courant

.

zaterdag 15 november 2008

Feike ter Velde

Een boze meneer aan de lijn. Hoe ik het in mijn hoofd haalde om zoveel aandacht te besteden aan de spreekbeurt van Feike ter Velde in Surhuisterveen.
Voor wie het gemist heeft: donderdag stond een verslag in de Leeuwarder Courant van een avond waarop Ter Velde uiteenzette dat achter het verenigde Europa het rijk van de antichrist schuilgaat. De oud-EO-presentator had gesproken op uitnodiging van de Evangelische Alliantie en de gereformeerde en hervormde confessionelen binnen de Protestantse Kerk in Nederland (PKN).

De beller was zelf lid van de PKN en vond dat ik iemand als Ter Velde moest doodzwijgen. Ook al - tegenwerping van mij - was de zaal afgeladen. En bepaald niet voor het eerst. Zo had Ter Velde onlangs in Burgum met vier avonden ruim vijfhonderd bezoekers getrokken en uit puur enthousiasme is hij daar al weer gestrikt voor een serie van vier volgend jaar. Ook binnen de PKN zijn de eindtijdtheorieën geen marginaal verschijnsel meer, voerde ik aan. En dat is interessant. Daar had de man geen boodschap aan. Signaleren? Onzin. Negeren!
Vooral het ‘grapje’ van Ter Velde over ‘D666’ was hem in het verkeerde keelgat geschoten. Voor iemand die de symboliek niet kent, lijkt het hier om niet meer dan een tikfout te gaan. Het getal 666 is echter in de bijbel het getal van het Beest, oftewel de satan. Ik gaf toe dat er wel eens komischer dingen zijn gezegd, maar niemand in Surhuisterveen had luidkeels geprotesteerd dat Ter Velde te ver ging.

Nogal wat mensen die opgewonden de krant bellen, willen geen weerwoord, maar vooral hun eigen standpunt ventileren. Deze meneer was geen uitzondering. Toch waagde ik een poging. Ik hield hem voor dat het lastig is om vast te stellen wat wel ‘normale’ berichten zijn op het terrein van het geestelijk leven. Ik denk dat er ook wel lezers zijn die vinden dat ik allen moet negeren die het absurde idee hebben dat er een God is.
Misschien zijn er ook wel mensen die vinden dat ik zo min mogelijk aandacht moet besteden aan hen die te blind zijn om te geloven dat alles bestierd wordt door een God. Wat is zo extreem dat je er als krant omheen moet lopen? Mensen die massaal in stadions samendrommen om te zien hoe op een grasmat volwassen kerels achter een bal aanhollen? Ik noem maar iets willekeurigs.

Ik kon de man gek genoeg niet overtuigen. Ik kan wel raden wat Ter Velde over dergelijke boosheid over dit krantennieuws zou zeggen: teken van de eindtijd.