Redacteur geestelijk leven van de Leeuwarder Courant

.

dinsdag 13 januari 2009

Calvijn-gadgets

Ik moet zeggen: het valt me alleszins mee. Toen ik enige tijd geleden de aankondiging zag van een eenmalig glossy magazine Calvijn! vroeg ik me af of dat wel wat kon worden. Was dat niet een paradox, een glossy Calvijn?
Eind vorige week kreeg ik het tijdschrift, uitgegeven door Boekencentrum naar een idee van beeldend kunstenaar Liesbeth Goudzwaard-Labeur (artiestennaam Sela ©), en het ziet er strak uit. Het kan zich qua vormgeving uitstekend meten met de gewone, glanzende tijdschriften. Naar de voorpagina was ik ook nieuwsgierig: de bestaande portretten van Calvijn zijn nou niet bepaald eigentijds en flitsend, en een mooie vrouw voorop zou de plank evenzeer misslaan. Maar het moderne portret van Calvijn dat nu de voorkant siert, is een goede vondst.

Het is ook zeker een lezenswaardig blad geworden met prikkelende koppen als ‘Obama van de zestiende eeuw’. Aardig is ook de uitsmijter ‘Typisch Nederlands is niet typisch calvinistisch’. Soms is een artikel wat geforceerd. Zo wordt het calvinistische gehalte van prinses Máxima onderzocht.
Gistermiddag zag ik een berichtje over Calvijn! van het ANP binnenkomen: de belangstelling voor de glossy is zo groot, dat de tienduizend exemplaren al nagenoeg op waren. Boekencentrum heeft besloten tot een herdruk. Hoe groot de oplage daarvan is, wilde de uitgever niet zeggen.

Bij Calvijn! hoort ook een website, CalvijnGlossy.nl. En daarop staat een rubriek die mij nog meer intrigeert dan het blad zelf. En dat zijn de gadgets! Helaas, de Calvijn-gadgets zijn op het moment dat ik dit schrijf nog niet online gezet. Er staat dat dit ,,rond d.v. 12 januari’’ zal gebeuren. Dat ‘d.v.’ is natuurlijk fraai, ook al zou Calvijn er op hebben gewezen dat in ieder geval die ‘d’ toch echt een hoofdletter had moeten zijn: Deo Volente, zo God het wil.
Ik ben razend nieuwsgierig wat voor gadgets er rond Calvijn zijn te verzinnen. Een goede Calvijnwijn? Tegeltjes met oneliners van de hervormer? Boekensteunen met het statige hoofd van Calvijn? Een wekker die continu aangeeft dat het hoog tijd is om je werkelijk te bekeren? Een leuke Servet (met een hoofdletter natuurlijk) met een grimmige Calvijn erop?