Redacteur geestelijk leven van de Leeuwarder Courant

.

vrijdag 9 januari 2009

Blijde busboodschap


De tekst staat sinds deze week op de zijkant van achthonderd Britse bussen: ‘There’s probably no God. Now stop worrying and enjoy your life.’ Oftewel: ‘Er is waarschijnlijk geen God. Dus stop met je zorgen te maken en geniet van je leven.’
Achter de campagne zit de Atheist Bus Campaign. Volgende week hopen deze vrolijke atheïsten met een campagne in de metro te beginnen. Andere landen nemen het initiatief over, Australië heeft een vergelijkbare campagne verboden.

Uit een ingezonden brief in de Gardian, begrijp ik nu dat het idee voor de campagne werd geboren toen Ariane Sherine een half jaar geleden op bussen in Londen deze bijbeltekst las: ‘Als de Mensenzoon komt, zal hij dan geloof vinden op aarde?’ Ze zocht de site van de organisatie achter het initiatief op, JesusSaid.org, en stoorde zich aan wat zij daar onder meer las: als je Gods aanbod afwijst, zul je voor eeuwig gescheiden zijn van God en eeuwige foltering in de hel ondergaan.
Ik kreeg meteen meer sympathie voor deze blijde atheïstische busboodschap. Sherine heeft een punt: brengen christenen het Evangelie, wat blijde boodschap hoort te betekenen, of trekken ze mensen over de streep door te dreigen met de hel? Ik heb ook wel eens een enorm spandoek in Leeuwarden gezien met dezelfde onheilspellende boodschap. Het staat in de bijbel, was de simpele verklaring van een van de bijbehorende folderaars. Ja, maar er staat nog meer in de bijbel.

Het initiatief van Sherine kreeg tot haar verrassing enorm veel steun, ook financiële, onder anderen van de befaamde wetenschapper Richard Dawkins. Die vond de tekst te mild. Hij wilde dat woord ‘probably’ eruit. Dat kon echter niet in de ogen van de Britse reclamecodecommissie. Volgens The New York Times was de reactie daar dat gelovigen zouden kunnen aanvoeren dat er sprake was van ‘misleidende reclame’. Ook een aardige.
En de atheïsten, die zich nu enthousiast samen sterk maken - zie de website AtheistCampaign.org - hebben natuurlijk groot gelijk. Als gelovigen mogen adverteren, dan zij ook. Gelukkig zijn de Britse kerken niet massaal de gordijnen ingeklommen, maar schijnt er laconiek gereageerd te worden: een mooie kans om in gesprek te raken over God. Wie vindt dat de slogan juist ‘God is er, dus maak je geen zorgen’ moet luiden, moet dat maar laten zien.