Redacteur geestelijk leven van de Leeuwarder Courant

.

dinsdag 22 december 2009

In toga


Achteraf denk je: waarom heb ik niet direct mijn camera uit de auto gehaald? (Toen het nog kon.) Vanmiddag was ik in Eastermar voor een bezoek aan Joke en Halbe Westerhof. Zij hebben in hun boerderij een uniek kinderbijbelmuseum, HeJe, maar dat gaat dicht, want ze moeten noodgedwongen verhuizen.
De weg er naar toe was geen enkel probleem, maar de Kleine Hornstweg, waaraan de Westerhofs op nummer 8 wonen, zat nog flink onder de sneeuw. En ik reed mijn wagen direct muurvast. Dankzij een hulpvaardige moeder en dochter kon ik weer vooruit, maar vlak bij de boerderij konden mijn wielen weer niets in de sneeuw.

Ik was niet de enige met moeilijkheden. De KRO-ploeg die net opnames in het museum had gemaakt, kreeg de wagen ook niet weg. De mannen waren net daarvoor het erf van de familie Westerhof afgereden en zagen tot hun stomme verbazing een dominee in zwarte toga en witte bef lopen, die een slee met een paar kinderen voorttrok.
Verbouwereerd weken ze uit met alle gevolgen van dien. Of het normaal is dat predikanten in Friesland zo rondlopen? De dominee bleek Wim Stougie, net een paar maanden voorganger van de Protestantse Gemeente te Eastermar. Nee, hij werkte bereidwillig in vol ornaat mee aan een fotoreportage.

Ik stond midden op de weg in de weg en met hulp kreeg ik de auto weer in beweging. De camera lag naast me en ik dacht nog: ik zet de dominee zo op de plaat. Eerst naar veiliger streken. Daar kwam het echter niet van. Ik reed achteruit en zag niet dat ik in de bocht in een met sneeuw gevulde greppel belandde.
De auto lag op de zijkant. Ik kwam er nauwelijks uit. De camera zag ik nergens meer. Stougie verleende pastorale bijstand en de Westerhofs regelden ook andere hulp: de broers Henk en Auke Atsma kwamen met een enorme trekker en hielpen alle media weer op weg. Aan mijn wagen was niets te zien. Wonderbaarlijk. En Hulde, voor de Atsma’s!

Ja, je maakt wat mee als verslaggever in het Friese. Maar het was alles de moeite waard. Voor de liefhebbers: het kinderbijbelmuseum is absoluut een aanrader. Joke Westerhof heeft vijfhonderd exemplaren verzameld en prachtig tentoongesteld. HeJe is nog één dag open: zaterdag 2 januari van 13-17 uur.
TIP: Als er sneeuw ligt, loop dan het laatste stukje. En hou de KRO-televisie in de gaten.