Als je de commercials moet geloven, zetten eigenaren van mobiele telefoons daarop de idiootste dingen. Eén van de zaken die je via een natuurlijk duur sms’je kunt bestellen, is een relatietest. Tijdens de reclame wordt iets heel merkwaardigs geroepen in de geest van: ‘Altijd al willen weten of jullie bij elkaar passen?’
In de commercial die je tot vervelends toe voorbij kan zien komen, zien we een jongen en een meisje aan de bar zitten en dat meisje besluit om een duistere reden die test te doen. Ze leek redelijk tevreden, maar de test levert blijkbaar een bedroevende uitslag, want boos pakt ze haar glas en gooit de inhoud in het gezicht van haar vanaf dat moment ex-vriendje.
Ik moest aan die reclame denken, toen ik het persbericht kreeg van alweer een religieuze test die je op de website van Trouw kunt doen. Eerder dit jaar bood de krant in het kader van het Calvijnjaar de C-factor test aan, waarmee je kon uitvinden hoe calvinistisch je bent. Dat was een enorm succes en dat smaakte blijkbaar naar meer.
Nu heeft Trouw de Relitest, ontwikkeld in samenwerking met de Radboud Universiteit Nijmegen en in het kader van de Maand van de Spiritualiteit die vrijdag begint en dit jaar het thema Wortelschieten heeft. ,,De Relitest geeft duidelijkheid waar jouw wortels liggen’’, beloven de collega’s van Trouw.
Ik citeer nog even verder uit het persbericht. ,,Welke levensbeschouwing past bij je? Ben je religieus? Je denkt al jaren dat je je thuis voelt bij het boeddhisme, maar hoe weet je dat zeker? Sluit de islam of het christendom eigenlijk niet beter aan op jouw denkbeelden? De Relitest van Trouw biedt uitkomst.’’
Dit is dus blijkbaar een test waar nogal wat risico’s aan verbonden zijn. Je was voor je er aan begon tamelijk tevreden met de kerk waaraan je was verbonden, maar na de reeks vragen van Trouw is je op eens duidelijk geworden dat je je naar de moskee in de buurt moet spoeden. Ik hoop dat Trouw ook aan pastorale nazorg doet.