Redacteur geestelijk leven van de Leeuwarder Courant

.

woensdag 28 oktober 2009

Bijbelquiz

Omdat verschillende mensen vroegen of ik ook mee zou doen aan de Grote Bijbelquiz 2009, heb ik gisteravond gekeken naar de uitzending van de EO op Nederland 2. Ik deed dat wel met enige tegenzin, want ik heb me een vorige keer behoorlijk zitten ergeren aan de Nationale Bijbeltest, ook gepresenteerd door Bert van Leeuwen en Jacobine Geel.
Het wordt sowieso al een beetje riskant als mensen die niet echt hip zijn, proberen leuk te doen. Maar het wordt echt oppassen geblazen als je voor het oog van het christelijk volksdeel leuk met de bijbel gaat doen. Ik heb hier geloof ik al eens het geblunder genoemd in de Bijbeltest met ‘Always look at the bright side of life’.

Veel mensen zullen meteen op de knop drukken voor het juiste antwoord: dat liedje komt uit de film ‘Monty Python’s Life of Brian’ en klinkt tijdens een blasfemische parodie op de kruisigingscène. Het liedje klonk tijdens de quiz echter om de vraag in te luiden hoe je volgens Jezus in het leven moet staan. Hoe stom kun je als evangelische omroep zijn?
Maar, ik moet zeggen, het viel me gisteravond erg mee. Meer dan de vorige keren draaide het in deze Grote Bijbelquiz om de inhoud. Gelukkig geen mislukte pogingen tot leuk doen. Er was slechts wat geklungel rond de jurering. Op een vraag naar een gelijkenis werd het antwoord - ik geloof - ‘koninklijke bruiloft’ fout gerekend. Er had iets van ‘gasten’ in moeten staan. Hoezo fout? Is er dan nog een gelijkenis rond een koninklijke bruiloft?

Er zaten behoorlijke pittige vragen bij en ik ging een paar keer de mist in. En soms waren de antwoorden discutabel. Er moesten drie overeenkomsten Daniël en Marianne Thieme genoemd worden. Ik riep direct ‘vegetariër’ en dat was ook de bedoeling, maar het is maar de vraag of Daniël echt vegetariër was. Er staat alleen dat hij als jongeman in ballingschap het koninklijke dieet, dat ook uit (onrein) vlees bestond, demonstratief weigerde.
Wat mijn score was? Die laat ik in het midden, ik wil niet onbescheiden overkomen.