Redacteur geestelijk leven van de Leeuwarder Courant

.

vrijdag 30 oktober 2009

Hervormingsdag


Ze zeggen dat bij het ouder worden de tijd steeds sneller gaat. En dat is ook zo. Voor mijn gevoel tikte ik nog maar pas geleden mijn eerste berichtje in op deze plaats, over Hervormingsdag, en morgen is het al weer Hervormingsdag.
Ik ken mensen die zeggen dat ,,het elke dag van je leven hervormingsdag moet zijn broeder!’’. Het gaat mij natuurlijk om de 31e oktober, waar in veel protestantse kerken bij wordt stilgestaan als het begin van de kerkhervorming.

Wie weinig idee heeft bij wat er op die dag in 1517 gebeurde, kan ik verwijzen naar mijn weblog van een jaar geleden, maar voor de beginners is het wellicht aardiger om te wijzen op de Duits-Amerikaanse film ‘Luther’ die morgenavond op Nederland 2 te zien is.
De film vertelt het verhaal van de Duitse rechtenstudent Maarten Luther uit het begin van de zestiende eeuw, die een crisis doormaakt, besluit monnik te worden en uiteindelijk de misstanden in de kerk aanklaagt door op 31 oktober in 1517… ach, kijk maar.

Het is al een tijdje geleden dat ik de film zag. Niet in de bioscoop, want de film werd na verschijnen in 2003 vrijwel nergens gedraaid. Nee, ik zag ‘m vier jaar geleden op Hervormingsdag in de lutherse kerk in Leeuwarden. Beter kun je niet wensen.
Ik moet wel zeggen dat acteur Joseph Fiennes overtuigender was in ‘Shakespeare in love’ dan als de kerkhervormer, die in allerlei opzichten een bourgondische uitstraling had (dus dik was). Fiennes lijkt te veel op een asceet.

Luther, zeggen de kenners, was niet de meest radicale kerkhervormer, wel veruit de leukste door zijn temperament en niet altijd even fijnzinnige uitlatingen. Dat komt niet echt uit de verf in de film. Dat laatste is misschien maar goed ook.
Morgenavond, Ned. 2, 22.45 uur.