Redacteur geestelijk leven van de Leeuwarder Courant

.

woensdag 6 januari 2010

Arminiustaarten


Het is al weer een tijdje geleden, het was in oktober, dat ik schreef dat de remonstranten iets goed hadden te maken. Diverse perscontacten van de Remonstrantse Broederschap hadden een feestelijke Arminiustaart ontvangen met als aanleiding dat het precies vier eeuw geleden was dat de remonstrantse voorman stierf. De Leeuwarder Courant echter niet.
Ik had, zo schreef ik, graag mijn tanden gezet in de vrijzinnige voorman, om wie indertijd bijna een burgeroorlog ontstond, waarbij Van Oldenbarnevelt zijn hoofd verloor, Hugo de Groot achter slot en grendel in slot Loevestein belandde en om wie uiteindelijk de roemruchte synode van Dordrecht van 1618-’19 werd gehouden.

Door alle drukte dreigde ik het haast te vergeten, maar ik kreeg even voor kerst een mailtje van Tom Mikkers, algemeen secretaris van de Remonstrantse Broederschap. Hij had mijn weblog onder ogen gekregen en vond na lezing dat hij iets recht moest zetten, zo schreef hij. En hij deed er handig een persbericht bij.
Op 14 januari, zo meldde het bericht, wordt herdacht dat vierhonderd jaar geleden de Remonstrantie werd ingediend bij de overheid door hofpredikant en arminiaan Johannes Uytenbogaert. Dit bezwaarschift vroeg ruimte voor een rekkelijk christendom en om bescherming tegen de aanvallen van de precieze calvinisten.

Er wordt, in navolging en naar voorbeeld van het succesvolle Calvijnjaar, ook een glossy gepresenteerd rond Arminius, een toneelstuk en een boekje over dat vier eeuwen oude pleidooi voor tolerantie. Een en al feestelijkheden dus. En daar mochten wij ook in meedelen, zo schreef Mikkers in het begeleidende mailtje.
Hij schreef: ,,Als kers op de taart/klap op de vuurpijl… ik zal er voor zorg dragen dat op 14 januari bij 400 jaar remonstrantie een Arminiustaart wordt geleverd bij de redactie van Leeuwarder Courant. Omdat we wat goed te maken hebben stuur ik een paar taarten extra, zodat er genoeg is voor iedereen.’’

Nog een paar nachtjes slapen.