Redacteur geestelijk leven van de Leeuwarder Courant

.

maandag 4 januari 2010

Eva's fatale hap

Het is nog even wennen dat kerken steeds professioneler aan de weg timmeren. Soms hoor je het een oudere spreker in een zaaltje bij een kerk nog wel eens per vergissing zeggen: ,,Ik laat nu een stencil rondgaan.’’
Bedoeld wordt natuurlijk een ‘laserprintje’, ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een stencil heb gezien. Kerkbladen worden nu ook vaker per mail als pdf verstuurd. Het knip- en plakwerk ziet er steeds strakker uit.

Maar, zoals de zes predikanten van de Protestantse Gemeente te Sneek nu de boer op gaan, is toch weer even een stapje verder. Ze bieden vanaf woensdag 20 januari iedere twee weken een bijbel-bijspijkercursus aan. Zes dominees, zes avonden, zes verhalen.
De uitnodiging voor de minicursus ronkt. De avonden zijn ,,voor iedereen die ergens een bijbel in de kast heeft staan, maar nooit verder kwam dan Adam en Eva’’. De predikanten willen met de korte serie ,,de bijbel afstoffen’’.

,,Voorkennis is niet nodig en zelfs niet gewenst, we beginnen bij nul.’’ Aardige, wervende formulering. En wat dacht u van deze: ,,Nee, we willen je niet bekeren. En redden doen we ook niet aan.’’ Dat moet de drempel wel verlagen.
De postertjes zijn helemaal vet. Vooral die ene met dat plaatje dat ik hierbij heb gezet. Deze poster betreft de eerste cursusavond die als thema heeft: ‘Eva’s fatale hap.’ Ik zag al vaak een uitnodiging voor een bijbelcursus, maar nog nooit zo eentje.