Redacteur geestelijk leven van de Leeuwarder Courant

.

woensdag 13 januari 2010

Gsm-zegening


Een dierenzegening kende ik al. En een katholieke autozegening aan het begin van de zomervakantie, heb ik ook al meegemaakt. Sindsdien weet ik overigens dat je daar niet te dichtbij moet staan. Al te veel wijwater maakt een notitieblok onbruikbaar.
Maar de zegening van mobieltjes en laptops, dat kende ik nog niet. Predikant David Parrott heeft dat zondag gedaan in de anglicaanse St Lawrence Jewry Church in Londen, die vol zat met veel snelle carrièremannen en -vrouwen.

De gsm-zegening is dan wel nieuw, Parrott greep terug op een eeuwenoude traditie. Het was in de middeleeuwen goed gebruik dat de boeren op de eerste zondag na Driekoningen (6 januari) de ploegen naar de kerk brachten om die te laten zegenen.
De voorganger legde uit dat laptops en mobieltjes voor veel mensen in de plaats zijn gekomen van ploegscharen. In ieder geval in het financiële hart van de City, waar zijn kerk staat. Parrott wist zo een oude gewoonte weer relevant te maken.

Parrott gebruikte geen wijwater dat, hoe bijzonder ook, net zo schadelijk is voor elektronica als gewoon water. De predikant maakte voorin de kerk een zegenend gebaar over de laptops en richting de vele kerkgangers die hun gsm omhoog hielden.
Ik ben benieuwd wanneer zo’n zegening in mijn omgeving plaatsvindt. Dat kan ook in een protestantse kerk gebeuren. Ik beloof aan de eerste voorganger die het in Friesland organiseert, dat er in de krant ruime aandacht aan wordt besteed.

Niet alleen de computers en mobieltjes van zakenmensen hebben een zegen nodig, ook gewone mensen kunnen tijdens zo’n viering er bij bepaald worden hoeveel tijd computer en gsm vragen, of hoeveel echt goede contacten ze daarmee onderhouden.