Redacteur geestelijk leven van de Leeuwarder Courant

.

donderdag 11 februari 2010

Heart and Soul


Soms zie ik in een kerkblaadje dat de film nog steeds bekeken wordt: ‘As it is in heaven’. Geweldig dat een film zo lang mensen weten te beroeren, maar het wordt zes jaar na het verschijnen ervan hoog tijd voor iets nieuws.
Nu lijkt het erop dat dit vervolg zich aandient. Vanavond bekeken we de opgeslagen tweede aflevering van de Britse tv-serie ‘All the small things’, of zoals het op België Eén heet waar het op zaterdagavond wordt uitgezonden, ‘Heart and Soul’.

Helaas hebben we de eerste aflevering gemist van deze slechts zes delen tellende reeks, zo lees ik op de website van de BBC. Want het is de moeite waard. Voor mensen die iets met zingen hebben, maar ook met de kerk en met sociale betrokkenheid.
Wie het gemist heeft, moet toch echt zaterdagavond instappen. Het gaat over een koor dat streeft naar hogere prestaties en er daarom geen been in ziet om mensen, op weg naar dat hogere doel, uit te sluiten.

Het kerkbestuur van de zieltogende parochie, die een prachtige, slecht gebruikte kerk bezit, denkt net zo exclusief. Het is misschien wat karikaturaal, maar er worden dingen gezegd die voor veel kerkmensen herkenbaar moeten zijn.
Ik heb geen idee welke kant de serie op gaat, en ik wil eigenlijk ook niet te veel lezen op internet, om de pret niet vooraf te bederven. Maar ik denk dat ‘Heart and Soul’ grote kans loopt om groepsgewijs op kerkelijke avonden bekeken te worden.

‘Heart and Soul’, België Eén, 21.25 uur