Redacteur geestelijk leven van de Leeuwarder Courant

.

woensdag 22 april 2009

Lego Evangelie


Het is jammer: weet je een adres op internet met echt leuke plaatjes op het vlak van geestelijk leven, dan lees je dat het absoluut verboden is om ze in bijvoorbeeld een weblog te gebruiken. Jammer, maar ik mag hier natuurlijk wel op de betreffende website wijzen: http://www.thebricktestament.com/.
U moet daar echt eens een kijkje nemen. Op die site worden tientallen bijbelverhalen verteld met Lego. Je moet er van houden, maar ik vind het geweldig. En wat opvalt is het feit dat de beeldverhalen, want dat zijn het, de tekst van de bewuste verhalen uit de bijbel echt op de voet en letterlijk volgen.

Bijbelgetrouwe Lego dus, ook in boekvorm verschenen (voor zover ik weet is er nog geen Nederlandse uitgeverij die een vertaling heeft aangedurfd). En het is niet verwonderlijk dat veel kerken, al dan niet legaal, voor kinder- en jeugdwerk gebruik maken van het materiaal dat op The Brick Testament is te vinden.
Toch viel me iets op toen ik, enthousiast geworden, eens uitgebreid voor die website ging zitten. De maker blijkt een voorliefde te hebben voor de gruwelijke en gewelddadige episodes uit de bijbel. Dus ik heb me maar eens in de man er achter verdiept. En wat blijkt: hij kiest die verhalen expres, zodat er een genuanceerd beeld over de bijbel ontstaat.

De Amerikaan Brendan Powell Smith zit achter het project. De dertiger zet ‘Rev.’ voor zijn naam, alsof ie predikant is. Maar dat is hij niet. Hij is een atheïst, zegt hij in interviews. Waarom hij met de The Brick Testament is begonnen? ,,Ik wil slechts duidelijk maken wat er allemaal in de bijbel staat. En dat hoop ik op een vermakelijke manier te doen.’’
Smith is niet anti-christelijk, benadrukt hij. Ook al zullen sommigen vinden dat God de vader en God de heilige Geest uitgebeeld met Legofiguurtjes, absoluut niet christelijk is. Zijn vertellingen, vindt hij, blijven veel dichter bij de bijbeltekst dan menig kinderbijbel. En daarin heeft hij beslist gelijk.